Amiben
született, azt senki se felejti el (Mohácsi Viktória)
( részlet)
De ami a legnagyobb élményt
adta az életemben, azt mégis a sógoromnak köszönhetem.
Annak a csodálatos táncosnak: Balogh Bélának.
Tisztán emlékszem arra a napra, amikor bemutattak neki. Hétvégén
mi mind otthon voltunk, én is, ott volt az édesanyám, az
apám is, o akkor már nem dolgozott Budapesten. Bemutatta ot a
novérem a családnak, és o az egész hétvégén
keresztül nem beszélt mással, csak az édesapámmal.
Hogy mikrol, milyen fontos dolgokról, azt nem tudom, mert mi csak az
étkezéseknél voltunk együtt velük – de
maga az, hogy ennyire komolyan vette, így tisztelte az apámat,
nagyon megmaradt bennem. Rögtön közelinek éreztem magamhoz
Balogh Bélát emiatt. Aztán minél jobban megismertem,
annál nagyobbra tartottam ot.
Egyszerre volt bölcs, okos, humoros, és olyan, akire mindenki odafigyel.
Büszke, nyílegyenes tartású, nagybajuszú. A
tekintete meleg volt, de össze is húzta a szemét, hogyha
valami nem tetszett neki.
Már a megjelenésében is kifejezésre jutott az a
természete, hogy nagyon közeli, nagyon emberi tudott lenni –
de szigorú is. A tánctanításnál volt nagyon
szigorú. Ott a pontosságot, a fegyelmezettséget a legmesszebbmenoen
megkövetelte mindenkitol.
Részem volt abban a nagy örömben, amit csak a tánc adhat
az embernek. Balogh Béla volt az, aki ebbe belevitt.
Úgy háromhetenként járt haza hozzánk a novéremmel,
és egyszer, amikor én is ott voltam, megkérdezte, nem akarok-e
elmenni egy tánctáborba.
Elmentem. Akkor voltam eloször idegen cigányok között
– mert azok a cigányok, akiket addig ismertem, mind a rokonaink
voltak, csak a nemcigányokat vettük mi idegeneknek. És most
olyan cigányokkal vagyok együtt, akik se rokonaim, se ismeroseim
– de már a második napon olyan közel kerültem
hozzájuk, mint a rokonokhoz odahaza. Csak ez másféle közeliség
volt: a tánc szédülete húzott egymáshoz minket.
És az a színesség, az a változatosság! Az
ország lekülönbözobb részeirol jöttek a táborba
a táncokat tudó romák, hozták magukkal a más
és más magatartásukat, a más és más
dalaikat és táncaikat. Köréjük gyultünk,
eltanultuk tolük a tánclépéseket, annak a táncnak
az egyediségét, szellemét, amit ok a szülofalujukból
hoztak. Gyönyörködtünk bennük, de mégis annak
örültünk a legjobban, ha valamelyik táncos nem értett
a betanításhoz, mert ilyenkor Balogh Béla mutatta be a
táncot. O mindet ismerte, akármilyen vidékrol való
volt is. Fantasztikusan táncolt! Amióta járni kezdett,
azóta tudott táncolni is. És mindig improvizált.
A novérem két gyereke is – 2-3 évesek voltak –
beállt a táncolók közé, de beálltak
más gyerekek is. Felnott és gyerek együtt örült
annak, aminek nagyon lehet örülni. Reggeltol estig, éjfélig
táncoltunk. A tánc volt a mindenünk. Kivétel nélkül
mindegyikünknek.
Balogh Béla volt a tábor vezetoje, o gondolta ki a programokat.
O alakította meg az ország elso roma táncházát
is, az Újpesti Muvelodési Házban. O volt az igazgató,
o tervezte a darabokat, o tervelte ki és mutatta meg a táncokat.
A tíz pár táncost o tanította meg az ösztönösség
mellett tudatosan, muvészien táncolni. Én is közöttük
voltam.
Del o brishind. Esik az eso. Ez volt a címe az elso táncdarabnak,
amit betanultunk. Egy falu történetét mutatta be. A végig
zuhogó eso a hatalmat testesítette meg. A zsandárnak volt
esernyoje, a cigánynak nem – az eso ot csapkodta folyton-folyvást
ebben a szimbolikus darabban.
Mindennap legalább négy órát próbáltunk.
Halálosan kifáradva, de végtelenül boldogan mentünk
mindig haza.
Sikeres volt az eloadás. Kezdtük betanulni a második darabot
– de mire azt bemutathattuk volna, Balogh Béla már nem volt
az élok sorában. A temetésén rengetegen voltak.
Iványi Gábor mondta a búcsúztatót. Utána
még egy évig fekete ruhában jártunk – úgy,
ahogyan a hagyományok eloírják.