|
|
Formális tanulás:
Jellemzően oktatási, képzési intézményben végzett tanulás.
Struktúrált (tanulási célok, tanulási idő és támogatás) és
végzettséghez vezet. A formális tanulás célirányos a tanuló
szempontjából. |
|
Messziről jött szakma
Egy szófordítás nehézségeiről
Szerző: Borbély
Tibor
A teljes cikk a Munkaügyi Szemle 2002/7-8-as
számában jelent meg.
A tanácsadás, mint szakma és a tanácsadó, mint humán szakember
hazai elfogadtatása és fogadtatása meglehetősen ellentmondásos volt
az elmúlt évtizedben, nemcsak a szolgáltatás tartalmáról tájékozott
klienst kellett hosszasan kutatni, de a társszakmák, a szakma különböző
területein dolgozók tájékozottsága is meglehetősen hiányos volt.
Ez a kislányos zavarodottság, a szerény előrelépések ellenére, mintha
csak fokozódott volna az évek múlásával. A humán szakmák szervezetbe,
társadalmi munkamegosztásba történő betagozódása mindig is más jellegű
problémákat vetett fel, mint a műszaki, vagy természettudományi,
úgynevezett "kemény tudásmagú", könnyen mérhető és teljesítményigazolható
foglalkozásoknál. Mint "puha magú" szakma, a tanácsadás
is nehezen mérhető, értékelhető, a mai szakmai környezetben, szinte
kaotikus annak a megfogalmazása, hogy mi számit eredménynek és mi
az eredménytelenség, a szakmai alkalmatlanság fokmérője. Még nehezebben
alakítható ki a teljesítményértékelés a szakmában, ha van egyáltalán
egységes szakmakép, szakmai önazonosságtudat, ha értelmezhető a
tanácsadó mint szakma, professzió hazánkban.
A szakma önmeghatározása is problémákat vet fel. A zavar az élő
magyar nyelvben tükröződő fogalomértelmezési kétségekkel kezdődik,
és a gazdasági társadalmi fejlettségi mutatónk értékének puszta
számadatra lecsupaszításával válik mindenki számára érthetővé. A
tanács szó maga is jelentős metamorfózisokon esett át, az idősebb
generációk és a régóta megújulásra váró (utolsó szerkesztési év:
1972) Értelmező Kéziszótár számára elsőként intézményt jelent. Másodsorban
a benne dolgozó hivatalnokot, a tanácsnokot. Akihez a magyar életmódtörténelem
és prózairodalom egyaránt a visszahúzó, romboló, de legalábbis az
újra, az újításra nem fogékony tisztviselő képét kötötte. Ebből
a képzettársításból tehát aligha lehet elindulni. A piacgazdaságba
belenőtt illetve a ma felnövő nemzedékeknél a tanács már folyamatként,
valamilyen tevékenység elvégzésére irányuló konkrét javaslatként
definiálódik. A javaslattevő ebből következően a tanácsadó. Magas
presztízsű, a versenyszektorban dolgozó képzett munkavállaló. Foglalkozása
és képzettsége szerint jogász, pénzügyi szakember, közgazdász, szervezetfejlesztő
pszichológus, szociológus.
A politikai, társadalmi, gazdasági örökségünk tehát visszatükröződik
a ma élő és használatos magyar nyelvben. A fiatal generációk fejében
ma már magas presztízsű versenyszférában tevékenykedő üzleti tanácsadók[1]képe
mellett nincsen kialakult, szakmával, szakmákkal azonosítható meghatározása
a hazai fejlődési struktúra miatt, szinte kizárólag a versenyszférán
kívül (civil és állami / önkormányzati keretek között) tevékenykedő
tanácsadóknak. Ebből következően saját, Magyarországon új szemléletű
szakmáink, mint a munkatanácsadás, a mentálhigiéniai tanácsadás,
a pályaválasztási tanácsadás, az addiktológiai tanácsadás, a pszichológia
tanácsadás, de még az önkéntesek által végzett különböző célzatú
segítő tanácsadás meghatározása, egymás melletti szakmai hatóterületük
leírása is nehézségekkel teli kérdéskör idehaza. Tulajdonképpen
az egyetemi alkotóközösségek berkein kívül érthetetlen és értelmezhetetlen
fogalmak zavaros halmaza. Ameddig maguk a rokon szakmák képtelenek
a napi gyakorlatot, praxist folytató szakember szintjén saját önmeghatározásukra,
aligha várható el, hogy a sajtóban (de akár a szaklapokban) a szakmák
mondanivalója markánsan megjelenhessen. Egyfelől képviselve a tanácsadást
mint különböző területekre irányuló szakmák gyűjtőfogalmát, másfelől
elkülönítve, az átlagolvasó szintjén is érthetővé téve a tanácsadók
és szakterületeik közötti különbségeket. Nevezetesen azt tegye érthetővé,
hogy a napilapot olvasó nagyközönség, mikor melyik tanácsadóhoz
forduljon segítségért. Ameddig ilyen hétköznapi szinten nem tisztázzuk
szakmáink feladatai- és ügyfélkörét, addig nincsen reális esély
a tanácsadás magyar társadalomba történő integrálására, a humán
szolgáltatások adekvát ügyfélhasználatára. Sőt, a tanácsadók maguk
képtelenek a rendszer, a társadalmi elvárások normáinak megfelelni,
ezzel magukat szorítják ki a humán szakmák családjából.
A gazdasági - társadalmi szerkezetükben elmaradott államok számára
fejlődési célnak tekintett régiókban (Nyugat-Európa, Észak-Amerika[2])
a tanácsadó, mint fogalom szóhasználata, vagyis a ma élő nyelvhasználat
is rámutat a beszélő, és ezen keresztül a közösség tőlünk eltérő
gondolkodásmódjára. Az amerikai hétköznapi nyelvbe beépült meghatározások,
és a hétköznapi polgár számára is érzékelhető nyelvhasználatbeli
különbségtételek megteremtik a tanácsadás mint átfogó, valamint
a tanácsadás mint különböző szakterületeket jelentő fogalom, szakma
adekvát hétköznapi használatának lehetőségét. Tehát megfelelő fejlettségi
szinten a tanácsadás a társadalom és az egyén mindennapi nyelvhasználatába
és gondolkodás-, szemléletmódjának alakításába hiba nélkül beilleszthető.
Ahhoz, hogy a jelenleg uralkodó zűrzavaros életképből kiléphessünk
(mind gazdasági-társadalmi, mind nyelvi tekintetben) érdemes a fejlettebb
gazdasági régiók gazdasági, társadalmi berendezkedésének tanulmányozása
mellett azok nyelvhasználatára is figyelmet fordítanunk.
A hazai szakirodalmakban évtizedes kísérlet a tanácsadás szó megfelelő
fordításának megtalálására a hozzá kapcsolódó szakmai jelentésbeli
tartalommal együttes értelmezése. A tanácsadó szavunkat az amerikaiban
egyértelműen counselornak[3]fordíthatjuk. Ugyanakkor
az angol - amerikai értelmező szótár[4]a counselornak
két értelmezését adja meg: elsődlegesen a magyar tanácsadó fogalmával
egyező adviser (amit magyarra ugyancsak tanácsadónak fordíthatunk).
Ehhez a jelentéshez és szóhasználathoz kötődik az angol nyelvközösség
jelentős területein (Írországban és az Egyesült Államokban) a magyar
üzleti tanácsadó jelentéstartalma, például ügyvéd, jogász stb. Aki
megmondja a tanácskérőnek, hogy a neki feltett kérdésben milyen
lehetséges válaszokat lehet adni. (pl. A per kilátásai kedvezőek-e
az ügyfél, a tanácskérő számára? Avagy éppen ellenkezőleg, vereség
fenyeget, és a peren kívüli megegyezés, vagyonmegosztás látszik
a jobb megoldásnak) Ebben az értelemben jól láthatóan direkt válaszadás
a tanácsadó feladata. Hozott anyagból dolgozik, áttanulmányozza
a beterjesztendő iratokat, meghallgatja ügyfeleit, majd a jogszabályok
alapján választ ad a feltett kérdésre. A direkt tanácsadás elsődleges
meghatározásából legyen elég ennyi, és lépjünk gyorsan tovább a
saját portánkra! A counsel fogalmának másodlagos értelmezése, már
otthonosan hangzik a tanácsadást, mint segítő tevékenységet művelők
számára: "professzionális szakmai tanácsot ad, valakinek, aki
problémával küszködik" Például ilyen az alkoholistákkal foglalkozó
pszichiáter. (Lásd idehaza az addiktológiaikonzultáns- képzést,
no de ne szaladjunk ennyire előre.) A counsellor (BrE), counselor
(AmE) fogalmának meghatározásakor a szótár még közelebb lép a szakmai
tartalomhoz, amikor a házassági tanácsadást hozza fel példaként.
(Amely szakma hazai adaptációjával még adósak vagyunk!) Ez az a
tanácsadó meghatározás, amelyre a magukat szakmaként meghatározott
tanácsadások épülnek.
Magyarországon a kilencvenes években négy szakmai műhely fordított
különös gondot a fogalom és a mögöttes szakmai tartalom meghonosítására.
Azonban az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták meg, hogy a részleges
eredményeik ellenére a szakma nálunk nem nyert elfogadtatást. Nem
tudott kilépni a szűk elszigetelt világából, nem vált közös társadalmi
tudásunk integráns részévé. Az első szakmai lépés az 1992-ben megszervezett
munkatanácsadó képzés volt, amelynek az amerikai angol területen
a career counselor, Kanadában a vocational counsellor a megfelelője.
A pszichológia diszciplínáján és szakmai, infrastrukturális bázisán
belül maradást választotta a felsőfokú diáktanácsadó szakosító képzés
és a szegedi pályatanácsadás is. Mindkettő a school és college counselor
fogalmának feleltethető meg. A kilencvenes évek második felében
(1997) akkreditálták az addiktológiai konzultáns[5]képzést,
amely az amerikai mental health counselor szakosított megfelelője.
Amint az látszik is, a képzések keretében végzett szakemberek elnevezése
az angol nyelvterületen azonos. Idehaza azonban a tanszékek a szakmai
alapok azonossága ellenére is a különböző elnevezések mellett döntöttek.
(Így azután valóban csak a szakmát ismerők számára tűnik fel a rokonság.
Nem győzőm eleget hangsúlyozni, hogy ez az azonosság, az Egyesült
Államokban az átlagember szintjén is érzékelhető, sőt érthető. Tehát
közkincs, amely az alkalmazott társadalomtudomány elsődleges ismérve.)
A munkatanácsadás mint a tanácsadó szakma egyik típusára szerveződő
képzés, részben tisztázta a vocational / career tanácsadás magyarországi
tartalmát. A hazai pályaválasztási, alapvetően pedagógiai hagyományokból
is építkező szakmai team által kidolgozott képzési tervben a mai
napig keveredik (és nem válik el) markánsan a munka- és a pályatanácsadás.
Részben várat magára, a felnőtt, már munkában álló, munkatapasztalattal
rendelkező munkavállalók megfelelő szakmai ellátását igénylő munkatanácsadó
szakma további finomítása. A pályatanácsadás amerikai megfelelője
elemeiben inkább a school counseling, amíg a kanadai a vocational
counselling. Tehát keveredik a tanácsadás két szakmai területe,
átfedés alakult ki, amely részben a kulturális különbségekből is
származik, de figyelembe kell vennünk az adaptált rendszerek közötti
elnevezésbeli, és a mögötte húzódó szakmai különbségeket is. Hasonló
elemzést adhatunk a többi műhely munkájáról is. A budapesti diáktanácsadó-képzés
megmaradt egy másik diszciplína keretei között, ezzel késleltetve
az önálló szakmává, tudományterületté szerveződést. Azzal együttesen
tett így, hogy a tanácsadás pszichológiai alapozásának meghatározó
irodalmát fordította le magyarra. A szegedi pályatanácsadó-képzésről
gyakorlatilag ugyanez mondható el. Az addiktológiai konzultáns szakosító
képzés pedig a mental health counselor szakmának csak egy területét
jelenti, azaz mintegy a hiányzó alapképzés nélkül épít ki egy szakosító
képzést. A kapott helyzetkép továbbárnyalásához hozzátartozik az
az ismert tény, hogy a magyar rendszer több elemből épül fel. Magába
olvasztva a német, a kanadai, a francia tapasztalatokat is. Azonban
az eltérő rendszerek integrációja, a tanácsadás magyar, és kelet-európai,
az átmeneti gazdasági, társadalmi követelményekre szabott, modelljének
kialakítása, csak elkezdődött és közel sem nevezhető szilárdnak,
vagy befejezettnek. A fennálló szakmai szétszabdaltság feloldására
nyilvánvalóan egységes tudománypolitikai fellépés szükséges. A közös
szakmai nézőpont meghatározásában nincs is hiba. Rácz József és
Kastaly Ildikó cikkében a következő alapelemeket veszi sorra Cavanaght
értelmezése alapján:
1. oda-vissza irányuló kommunikáció, amely szimmetrikus viszonyt
feltételez, tehát nem egyirányú tanácsban részesítés
2. konzultációt feltételez: "azt a kapcsolatot jelenti, amely
egy képzett segítő, és egy segítséget kérő személy között jön létre.
A kapcsolatban mind a segítő készségei, mind pedig az általa kialakított
atmoszféra segíti a klienseket abban, hogy megtanuljanak magukkal
és másokkal olyan viszonyt kialakítani, mely a fejlődésüket elősegíti".
3. harmadrészt a konzultációs / tanácsadási helyzetek fejlődéssel
járnak együtt: az intra- és interperszonális kompetencia növelésével,
a személyiség általános fejlődésével, valamint az egészséges személyiség
fejlesztésével. (Esély 96/5)
A három pont együttes értelmezéséből visszaköszönnek a humanisztikus
pszichológia alapelvei, amelyeket ma több szakma is magáénak vall,
és használ. A tanácsadó-képzéseken belül viszont erre a hármas tézisre
helyeződik a hangsúly. Az egyes tanácsadások ebből az alapvetésből
kiindulva mindig egy konkrét, belátható időn belül előálló és megoldást
váró döntési helyzettel foglalkoznak. Ezért válnak el általában
a pszichológiától, a pszichiátriától, a pedagógiától és a szociális
munkától, saját és új diszciplínát alkotva. Ahhoz azonban, hogy
ez a diszciplína Magyarországon polgárjogot nyerhessen, szükség
van a tudatos szakmai lobbizásra, a szakmai érdekképviseltre és
az együttműködés feltételeinek és modelljeinek kialakítására a társszakmákkal.
Az alábbiakban az Amerikai Egyesült Államok tanácsadó-képzési és
szakmai érdekképviseleti struktúrájából emelek ki néhány elemet,
és kísérelek meg párhuzamot vonni a hazaival. Mindent el fogok követni
annak érdekében, hogy tartózkodjam az amerikai rendszer általános
ismertetésétől, vagyis csak azokra a kérdéskörökre koncentrálok,
ahol a hazai szakmai-fejlesztési, érdekérvényesítő munkánk további
ötleteket kaphat a külföldi mintából.
Elsőként érdemes magával az országos érdekvédelmi és szakmai minősítő
szervezettel kezdenünk. Az A.C.A. (American Counseling Association),
amely a nemzeti szakmai- minősítő vizsgán megfelelő tanácsadókat
tömöríti, valamint konferenciákat szervez, szerkeszti az országos
szaklapot, albizottságaiban lehetővé teszi a tanácsadás egyes területein
tevékenykedő szakemberek rendszeres találkozásait és szakmai tapasztalatcseréjét.
Első párhuzamként, kezdjük az idehaza 1999 óta működő Kontakt Alapítvánnyal,
amely szervezet tevékenysége jelenleg azonban csak a munka-és iskolai
pályatanácsadás területeire korlátozódik (school, vocational counseling).
S ezzel kimarad belőle a tanácsadás több fontos területe (career,
university, mental health és family counseling). Az okok között
részben az szerepel, hogy itthon hiányos a képzési struktúra (erről
később még majd bővebben), másrészt a hiányos szakmai információáramlás
nehezíti a szervezet növekedését. A társszakmák szakmai érdekképviseleti
szerveivel a kapcsolattartás legalábbis kívánnivalókat hagy maga
után. Gondolok itt elsősorban a pszichológia, a személyügy, a szociális
munka szakmai szervezeteire[6]. Az amerikai szervezeti
tagság feltétele a hazai szabályozáshoz hasonlóan valamely professzionális
segítő szakmai végzettség. Tehát az átjárhatóság a hazai gyakorlattal
ellentétben nem csak, hogy biztosított, de működőképes is, mind
az egyes társszakmák művelése, módszertanának elsajátítása, mind
a profitorientált és a civil, valamint állami / önkormányzati szférák
között.
Az A.C.A. elfogadja a különböző tanácsadó végzettségek mellett
(iskolai, munka, pálya, egyetemi, házassági, rehabilitációs, vállalati
személyzetfejlesztő, gender) a szociális munkás a pszichológus és
az egyes pedagógus végzettségeket is. Igaz, ez utóbbit kifutó jelleggel,
csak 2004-ig. A szervezet alapvető ideológiája tehát a közös szakterület
művelőinek összegyűjtése, és szakmai továbbképzése, valamint képviselete.
A szervezeti tagok kliensköre a kora gyermekkortól az idős korig
terjed. A szakmai munkájukba a következő területek tartoznak bele:
1. lelki egészség megőrzése és fejlesztése
2. különféle bántalmazások és függőségek kezelése
3. családi kapcsolatok
4. szexuális bántalmazások
5. evési problémák
6. szociális, emocionális problémák, és azok kapcsolata különféle
betegségekkel és hátrányokkal
7. szeretett személyek halála, egyéb veszteségélmények feldolgozása
8. az alkalmazkodási készség fejlesztése, változásmenedzsment
A szervezetbe belépett összes szakember egységes elvek szerint
dolgozik a saját szakterületén. Ezek a következők:
1. ügyfél egyéni céljainak azonosításában nyújtott segítség
2. a lehetséges megoldási módok feltárása
3. a probléma érzelmi terheinek feldolgozásában nyújtott segítség
4. a coping kapacitás és a kommunikációs készség fejlesztésének
elősegítése
5. az önbecsülés erősítése
6. a viselkedés változásának és a jobb mentális állapot változásának
ösztönzése
Az A.C.A. berkein belül tizennyolc szekció működik, a felnőttek
készségfejlesztéstől a biszexuális problémákkal foglalkozó szakemberekig.
Az iskolai tanácsadók szekciója mellett külön csoportba tömörülnek
a mentális egészséggel foglalkozók. A munkatanácsadás az üzleti
karrier tanácsadás mellett a saját munkatanácsadó szekciójában is
jelen van. Az amerikai rendszer természetes velejárója, hogy az
A.C.A.-n kívül is működnek tanácsadó szervezetek. A piac igényeinek
megfelelően, például a szervezetfejlesztők a karrier tanácsadók
az utóbbi két évtizedben létrehozták saját érdekképviseleteiket.
Az egyes tanácsadási szakterületekhez eltérő tartalmú szakvizsgák
tartoznak. (Ez a vizsgarendszer leginkább a hazai pszichológus szakosodásokhoz
és szakvizsgákhoz hasonlítható.) A legalapvetőbb általános tanácsadási
elemekből felépülő vizsga a Nemzeti (Federális ) Minősített Tanácsadó
Képesítés megszerzését teszi lehetővé. Az NBCC (National Board for
Certified Counselors and Affiliates) szervezi minden évben kétszer
a vizsgákat az NCC (National Certified Counselor) cím megszerzésére.
A szakvizsga az USA legtöbb államában alapfeltétele az önálló, tehát
szupervízió nélküli praxisnak. E mellett több államban saját állami
vizsga letételét is megkövetelik, mind az állami, mind a magánszférában
praxist folytató tanácsadóktól. A Nemzeti Minősítő Vizsgára jelentkezés
alapfeltétele a megfelelő egyetemi szintű diploma (Legalább 48 kredit
megszerzése a két éves egyetemi képzés során, és megadott alapozó
tárgyak teljesítése (fejlődéslélektan, karriertanácsadás, életmódpszichológia,
kulturális különbségek, stb.) valamint a legalább 3000 órányi szupervizionált
tanácsadás, és a szupervízor ajánlása. A vizsgán megfelelt tanácsadókat
tekintik gyakorló szakembereknek, akik önállóan dolgozhatnak, illetve
további szakosodásra van módjuk.
A tanácsadás nagy tudományterületén belül az USA-ban a következő
szakterületek különülnek el: az iskolai és egyetemi- főiskolai tanácsadás
(school and college counselor) a rehabilitációs tanácsadás, a mentálhigiéniai
tanácsadás (mental health counselor), a munkatanácsadás (career
and employment counselor), valamint a házassági- családi tanácsadás
(family counselor). Mint már említettem, az egyes szakterületek
műveléséhez újabb szakvizsgákat kell teljesíteni. A legnehezebb
vizsga a rehabilitációs tanácsadás, amelynek szervezete a CORE (Council
on Rehabilitation Education). A szervezet az A.C.A. -val párhuzamosan
működik, szervezi és ellenőrzi a CRCC-t (Commission for Rehabilitation
Counselor Certification), amely vizsga sikeres letételével a praktizáló
tanácsadó Minősített Rehabilitációs Tanácsadó (CRC: Certified Rehabilitation
Counselor) lesz. A tanácsadói szakmai alapvizsga és a szakterületek
műveléséhez kötött vizsgák, valamint a pályakezdő szakemberek kötelezően
előirt szupervíziója lehetővé teszi, hogy a kliensekkel kapcsolatba
kerülő szakemberek ügyfélkezelési módszerei alapelveiben egységes
szakmai és etikai elvek alapján történjenek. A mai magyar rendszerből
ezek a tanácsadási területek és az egységes követelmények hiányoznak,
mintahogyan maguk a szakosodási, képzési lehetőségek is hiányosak.
A szakképzési, az egyetemi képzési háttérnek a problémája átvezet
bennünket a harmadik elemzésre kerülő kérdéshez. A magyar tanácsadóképzés
jelenlegi (2001-ben) lehetőségeit már fent elemeztem, nem kevés
kritikával is élve. Most itt az ideje, hogy az amerikai modell alapján
javaslatokat fogalmazzak meg a hazai kutatási és szakképzési irányokra
vonatkozóan. Az USA képzési rendszeréről előrejáróban annyit érdemes
elmondani, hogy a hazai átalakuló rendszerrel szemben valamivel
jobban követhető felépítménnyel rendelkezik (de azért nem viszi
túlzásba az egyszerűséget). A hazai nevén felsőfokú akkreditált
szakképesítés, a felsőfokú szakképzés az USA-ban is a szakképzés
első felsőfokú állomása, amely náluk a néhány éve bevezetett post-secondary
európai megfelelője. Majd a négy (sehol sem három) éves főiskolák
következnek, amelyeket még mindig tömegesen végeznek el az amerikai
fiatalok. A felsőoktatás magasan kvalifikált szakemberképzése gyakorlatilag
ezt követően, a két év alatt megszerezhető egyetemi oktatásban kezdődik
és a doktori iskolával (Ph.D.) ér véget, amely már régen nem tudósképzést
jelent. Ennek az áttekinthető rendszernek a leírása megtalálható
a szociális munka hazai szakirodalmában is, Szabó Lajos könyvében.
Aki a szociális esetmunkát ismertető jegyzetében maga is fontosnak
tarja, hogy röviden ismertesse a szociális munkás képzés kiforrott
amerikai modelljét, amely az alábbi módon szerveződik:
alapképzés 4 éves főiskola általános szociális munkás (BSW: bachelor
of social work)
szakosított képzés 2 éves kiegészítő egyetemi képzés (MSW: master
of social work)
szupervízor képzés, tereptanár 2 év
doktori elméleti, oktatói képzés 3 év Ph.D. (DSW: Doctor of social
work)
A szociális munkás képzés felépítése, a lépcsőzetes szendvics modell
alkalmazása, az amerikai oktatási rendszert[7]is
jól szemlélteit. Ezzel a tanácsadás képzési rendszere is azonosan
alakul. Tehát az önálló tanácsadói munkára vágyó fiatal szakemberek
szerezhetnek két felsőfokú szakmai végzettséget is mielőtt eldöntik,
hogy komolyan érdekli-e őket a szakma, és felvételiznek-e az egyetemi
képzésre. Az egyetemet végzett tanácsadót (két, két és fél év után)
tekintik a szakma gyakorlására elméleti - módszertani tekintetben
felkészültnek. (Persze a fent említett minősítő vizsgák letétele
után.) Az egyetemi képzésekben, a közösségi tanácsadó választható
specializációkkal (karrier-, egyetemidiák-, gerontológia-, iskolai,
- tanácsadók), a családi, párkapcsolati és gyermektanácsadás, valamint
a rehabilitációs tanácsadás, a szak megjelölésével (a rehabilitációs
tanácsadó szakosodása hasonló a magyarországi rendszerben a gyógypedagógusok
szakosodásához a fogyatékosságok nagy területeinek megfelelően)
választhatóak. A felvételi előfeltétele három alapozó tárgy (személyiségelméletek,
fejlődéslélektan, személyiségzavarok) teljesítésének igazolása,
amelyek megint csak az egységes szakmai tudás és közösség kialakítását
segítik. A képzéseket sok helyütt a hazai gyakorlattal összhangban
a pszichológia és pedagógia tanszékek fogadják be, de ezek mellett
számtalan kifejezetten tanácsadótanszék is működik. A szakmai képzés
csúcsát jelentő doktori iskolákra jellemző a tanácsadás doktora
mellett, a -megint csak a hazai gyakorlatnak megfelelően-, pedagógia
doktora cím elnyerhetősége.
A fentiek alapján itthon a következő szempontokat kell érvényesíteni:
1. A hazai szakképzési struktúrából hiányzik, az általános (közösségi)
főiskolai tanácsadó-képzés, akár a már a főiskola ideje alatt választható
szakosodási lehetőségekkel. Valamint a szakma további fejlődését
szinte betonfalként határolja le az egyetemi szintű szakképzés megindításának
hiánya. A fentiekben leirt amerikai modellel összevetve a hazai
tanácsadó iskolák túlzottan széttöredezettek, egymás munkájáról
kevés információval rendelkeznek, szakmai (akár hallgatói) viták
ebből következően nincsenek.
2. A hazai szakmai gyakorlatban és tudományos közéletben egyaránt
ismeretlen a tanácsadás mint diszciplína fogalma. Létjogosultságát,
a szociális munkától, a pszichológiától, pszichiátriától eltérő
eszközkészletét, és hatóterületét mind a társszakmák elméleti, gyakorlati
szakemberei sokszor vitatják, miközben alig ismerik azt.
3. Az előző kérdés nyilvánvalóan összefügg a szakmai érdekképviselet
gyengeségével, súlytalanságával, amely egyben gátja a szakma további
fejlődésének, hazai teljesebb adaptációjának.
4. A szakosodott tanácsadóképzés átlátható egységesülő rendszerének
kialakítása várat magára. Ebből következően nincsenek utánpótlást
jelentő mesterképzések. A terepen dolgozó szakemberek szupervíziója,
szakmai továbbképzése csak a társszakmákon belül oldható meg.
5. A szakma társadalmi kapcsolódási pontjaként a lelki egészség
fontosságának felismerése még csak a nyolcvanas évektől (első TBZ
kutatások, családsegítők, nevelési tanácsadók felállítása) kapott
nagyobb nyilvánosságot itthon. A kilencvenes évek végén útjára indított,
a lelki egészség fontosságát hangsúlyozó reklámkampányokban helytelen
szakmai lobbielemek dominálnak[8]. A pszichiátria fontosságát hangsúlyozva
az egészséges lelki élet kialakulásában, az egészségmegőrzésben
a prevenció, az egészséges önismeretre nevelés helyett. Az egyén
iskolai, óvodai nevelésétől kezdődő a gerontológia tudományterületén
befejeződő egészséges lelki egyensúly kialakítása és megőrzése nem,
vagy inkább csak hamis, célt vesztett politikai kampányok keretében
kap szerepet. A tanácsadás szakmai tartalmának kibontakozása így
végső soron az egész társadalom lelki egészségének fejlesztése,
megőrzése szempontjából juthatna valódi szerephez.
Rossz hírből talán elég is ennyi, fontosabb kérdésnek tekintem
a negatív helyzetek feloldási lehetőségeit. Azokat a tudománypolitikai,
társadalom- és szakmapolitikai reakciókat, amelyeket, talán a fent
bemutatott amerikai példa segítségével meg tudunk tenni. A felsorolt
hátráltató tényezők közül a legfontosabbnak az egységes, egyéni
életútban és egészséges személyiségben gondolkodó lelkiegészség
kialakító és megőrző átfogó programok hiányát érzem. Ilyen a részben
létező, a szakma alapokon megfogalmazott iskolai pályaorientációtól
kezdődően a fiatalok pszichodrámai képzésén át az idős, a társadalomból
kivonuló generációk gondozása. Avagy az élet végét jelentő hospic-
ellátás biztosítása. Egy ilyen átfogó országos programban végre,
a rendszerváltozás után tíz évvel a tanácsadás mellett a többi segítő
humán szakma is megtalálhatná magát.
Források:
Reformokra vár a felsőoktatás Népszabadság 2001.11.23.
A fejvadászokat érdeklik a pályakezdők is Metró 2001.11.29.
Csaba Tamás Keresett agyak Cash flow 2001/10
Szabó Lajos Szociális esetmunka SZMA Bp. 1993
Barbara Spencer Hawk szerk. The big book of jobs VGM Career Horizons
Department of Labor USA 1997
Rácz József -Kastaly Ildikó Az addiktológiai konzultáció és konzultánsképzés
Esély 1996/5
Ritoókné Ádám Magda szerk. A tanácsadás pszichológiája ELTE Tankönyvkiadó
Bp. 1992
School counselors expected to handle variety of challenges Chicago
Tribune Education Today Section 17 July 15, 2001
Szilágyi Klára A tanácsadó tanár módszertani lehetőségei az iskolában
EKTF Eger 1996
Szilágyi Klára Munka- pályatanácsadás, mint professzió Kollégium
Kft. Bp. 2000
Unemployed find comfort in groups Star- Telegram Business Section
October 27, 2001
www.counseling.org
www.dol.gov
www.nbcc.org
www.crccertification.org
www.pályanet.hu
Képzések
a) munkavállalási
tanácsadó - SZIE, Gödöllö - alap-, és levelező képzés, 3 év
BA
b) addiktológiai
konzultáns - SE EFK, Budapest - 2 év posztgraduális - másoddiplomás
szakosító képzés (egészségügy, oktatás, tanácsadás)
c) pályaorientációs
tanár (oktatásügy) - SZIE, Gödöllő - másoddiplomás képzés BA
d) felsőoktatási diáktanácsadó - ELTE PPK - másoddiplomás képzés,
2 év szakosító
e) tanácsadó szakpszichológus - 4 év csak pszichológiai alapdiplomával
bővebben: www.mpt.hu
f) egyéb rövid távú 30-90 órás pedagógiai, művelődésszervezői, munkaügyi
(ÁFSZ) továbbképzések
pl. álláskereső klubvezető képzés kanadai minátra 3 hetes (csak
ÁFSZ szervezésben)
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Jobb meghatározás hiányában használom itt
az üzleti tanácsadók fogalmát, amit nyilvánvalóan önálló kutatás
keretében majd elemére kell bontani. Például a Choiches '96 Kanadából
behozott integrált számítógépes pálya- és karriertanácsadó rendszerben
a következő felosztás szerepelt a különböző tanácsadások tartalmának
megközelítésére
1. Tanácsadás személyes problémák esetében
2. Betegségek és rendellenességek diagnosztizálásában
3. Tanácsadás üzleti vagy kutatási témákban
4. Tanácsadás pénzügyi kérdésekben
5. Tanácsadás számítógépes adatokról és programokról
6. Tanácsadás építkezési ügyekben
Így határozhatóak meg az egyes tanácsadói tevékenységek képzési,
tevékenységbeli és munkafolyamatbéli azonosságai és különbségei.
A jövőben a FEOR, OKJ stb. naprakészen tartása aligha tűri el a
ma megszokott lassú állami reakcióidejű ütemet.
[2] A következőekben az Amerikai Egyesült Államokban
kiépült tanácsadási fogalmakat, szóhasználatot és szakmai értelmezéseket
fogom elemezni. Ezért ezúton is előre elnézést kérek azoktól, akik
az Európai Unió tagállamaiban, avagy a fél európai Kanadában kialakult
egyik, vagy másik rendszer adaptálhatóságában hisznek. Hozzátéve,
hogy kíváncsian várom a hasonló jellegű elemzések publikálását azokról
a rendszerekről.
[3] Ezúttal nem térek ki a brit angolban használatos
counsellor (tehát a dupla "l "betűs) szó jelentésének
elemzésére.
[4] Itt az Oxford Advanced Learner's Dictionary
negyedik kiadására támaszkodtam.
[5] A konzultáns elnevezés a magyar nyelvi hagyományban
talán még a tanácsadónál is nehezebben hozható összefüggésbe a counselinggel.
Jelentéséhez inkább a szakmai, leginkább orvosi, szakmai, tudományos
megbeszélés fogalma társul. Ezzel a nem egyenlő partnerek helyzetét
hangsúlyozva.
[6] Magyar Pszichológiai Társaság Tanácsadás-pszichológiai
Szekció, Szociális Szakmai Szövetség, Országos Humánpolitikai Egyesület,
Emberierőforrás-gazdálkodási Tanácsadók Országos Szövetsége, Humán
Szakemberek Országos Szövetsége, és a lista bizonyára további szereplőkkel
bővíthető.
[7] Különösen érdemes ezzel a modellel megismerkednünk,
hiszen a közeljövőben a hazai felsőoktatás is ebben az irányban
fog átalakulni. Lásd: felsőoktatási reformtervek részeként 2008-2010
között a kétciklusú képzés bevezetése. A legtöbb területen a négy
éves főiskola (bachelor's degree) és a rá épülő egyetemi képzés
(master's degree) önálló megszerzését teszi majd lehetővé és kötelezővé.
[8] Például a kék számokkal működő pszichovonal
támogatása az önkéntes segélyvonalak és az önszerveződő klubok,
az iskolai mentálhigiénia helyett.
|
|