A piackutatás

 

Termékpiac
Meg kell határozni a termékre/szolgáltatásra vonatkozó kereslet mértékét illetve azt is, hogy a keresletben milyen változás várható. Bizonyára hallottad már a "termék életciklus" kifejezést. Ez azt jelenti, hogy a termék iránt az idő múlásával általában csökken az érdeklődés, a kereslet. A piaci bevezetéskor magas kereslet később már nem nő, sőt végül hanyatlásnak indul(hat). A termékpiac elemzés felkészít arra, hogy mikor milyen intézkedéseket tegyél (pl. az eladásösztönzés módszereinek, az ár vagy értékesítési formák módosítása, stb.) a kereslet fenntartása érdekében.

Célpiac
Kutatásod legfontosabb eleme a vevőkről készített felmérés. Az emberek bonyolultak és ezért nem könnyű szükségleteiket, igényeiket megérteni. A vállalkozó számára ez a kihívás: a vevő bőrébe kell bújni. Az emberek sokféle szempontot mérlegelnek, mielőtt megvásárolnak valamit. Úgy kell gondolnod az üzletre, hogy nemcsak a tevékenységet látod benne, hanem az előnyös tulajdonságok keverékét, amit a vevő számára jelent. A cél elsőként az, hogy megállapítsd, pontosan mire is van szükségük. Ez az egyetlen módja annak, hogy tudd, vajon lesznek-e elegen olyan emberek, akik a termékedet/szolgáltatásodat meg fogják fizetni. Amikor megválasztod, hogy mely piaci szegmensnek kívánod az igényeit kielégíteni, azzal sem árt tisztában lenned, hogy valószínűleg már mások is vannak ezen a piacon, - hacsak nem valami rendkívüli, egyedülálló az ötleted - többen osztoztok ezen a szeleten, így tehát mindenképpen plusz előnyöket kell nyújtanod, vagy legalább meg kell próbálnod új köntösbe bújtatnod a már ismert kínálatot.

Nyújtható előnyök
Milyen előnyöket nyújthatsz? Nagyon vonzóak lehetnek a termékkel együtt járó többletszolgáltatások. Például a cég vállalja: üzembe helyezés, betanítás, szavatosság, jótállás, alkatrészellátás, javítás, karbantartás, stb. Fontos, hogy hosszú távon elnyerd és megtartsd a vevőkör bizalmát.

Versenyhelyzet
A versenyelőnyök kiválasztásához ismerni kell a lehetséges versenytársakat. A versenytársakról történő informálódás segítséget nyújt a még elérhető piaci rések megtalálásához. A versenytársaktól részleteket tudhatsz meg arról, hogy hogyan működtetik vállalkozásukat. Ez nehezebb feladat, mint megközelíteni a potenciális vevőket, hiszen a versenytársak nyilván vonakodnak bármiféle információt kiszolgáltatni. Megkérdezheted őket, mint vevő, vagy kereshetsz egy olyan versenytársat, aki egy másik térségben tevékenykedik, így a te tevékenységed nem lesz hatással az övére.

Szövetségesek
A legjobb üzleteket, legalábbis kezdetben, a már meglévő kapcsolatok hozzák. Célszerű megvizsgálnod, hogy kik a potenciális szövetségesek (akár a versenytársak közül, akár más termékek/szolgáltatások gyártásában/értékesítésében érdekeltek? Milyen előnyöket és lehetőségeket hordozna egy ilyen szövetség?

 

Vissza - Mi az a vállalkozás, miért vállalkozzak »
Vissza - Az egyéni vállalkozás »
Vissza - A társas vállalkozás »
Vissza - Az ideális vállalkozó »
Vissza - A kockázatvállalás »
Vissza - A vállalkozói lét előnyei »
Vissza - A piac feltérképezése »
Tovább - Az ötlet fontossága »
Tovább - Az ötletek begyűjtése »
Tovább - Pénzforrások »
Tovább - A franchise »
Tovább - Mi az a SWOT »
Tovább - Az üzleti terv »
Tovább - A marketingről »
Tovább - A marketingről részletesen »
Tovább - Az arculat »
Tovább - A logó »
Tovább - A hirdetés »
Tovább - A vevők és az internet »